Pages

lauantai 27. joulukuuta 2014

Joulun iloa

Vuorotyöläisenä olen usein jouluisin töissä - mutta en aina. Viimeksi oli jouluvapaa vuonna 2010, vietimme silloin joulun Tallinnassa. Päätimme, että tästä lähin jos on jouluvapaat, lähdemme taas Tallinnaan, niin rentouttava ja mukava joululomamme oli.

Tänä vuonna minulle napsahtivatkin jouluvapaat! Tai siis yövuoro loppui 22.12. aamulla, jolloin lähdimme reissuun, ja tapanina palasimme kotiin ja aloitin yövuorot. Ehtihän siinä yökkövapailla viettää neljän yön loman talvisessa Tallinnassa, leppoisasti spa-hotellissa. Oli aivan mahtava, rentouttava, iloinen, hassu, luminen, herkullinen joulu!

Aaatonaattona söimme Kohvik Moon -ravintolassa, olen siitä haaveillut jo pitkään, nyt sain aikaan tehdä pöytävarauksen. Kyllä, ruoka oli herrrrrkullista! Aattona kävelimme vanhakaupungin läpi Raatihuoneentorille kuuntelemaan joulurauhan julistusta, Savisaar luki Raatihuoneen ikkunassa sen ja sitten soi kansallislaulu, tutulla sävelellä, sopi suomalaisellekin se hyvin. Ja sielläkin soitettiin Jumala ompi linnamme, kuten Turun joulurauhan julistuksessa, jonka aina katsomme televisiossa. Oli kyllä juhlavaa itse olla paikan päällä kuuntelemassa tuollaista tilaisuutta, lämpimät glögit kädessä ja perhettä halaillen. Aattoiltana otimme hotellilta taksin Toompealle (meitä on viisi, joten tarvitsemme tilataksin, soitan mieluiten Tallink Taksoon ja tilaan sieltä taksin, luotettavat ja kohtuuhintaiset), Toompealta kävelimme alas vanhakaupunkiin, pysähdyimme glögille, kävimme taas joulutorilla ja kävelimme hotellia kohden, matkalla pysähdyimme illalliselle. Sitten vielä hotellin kylpylään polskimaan ja kyllä nimittäin nukutti hyvin, simahdin ihan totaalisesti kun sain pääni tyynyyn! Joulupäivänä vaan laiskottelimme, löhöilimme huoneessa, kävimme kaupungilla ja Solaris-kauppakeskuksessa (Tiger-kauppa!!) ja poikien innostamana viivyimme hotellin kylpylässä tuntikausia. Kyllä käy pienten miesten kanssa pulikoiminen urheilusta!

Takuuvarmasti tuleviakin jouluvapaita vietetään tuossa hurmaavassa talvikaupungissa. Tallinna, paikka jossa jopa minä tykkään lumesta, ja se on jo paljon!

Virittelimme joulutunnelmaa hotellihuoneeseen

Pojat saivat isot Lego-pakkaukset joululahjaksi, kovasti toivomansa lahjat

Teinikin osallistui rakentamiseen

Raatihuoneen seinustalla on jouluisin seimiasetelma

Raatihuoneentorin joulutori on todella hurmaava paikka

Keskiaikainen vanhakaupunki, taianomaista joulutunnelmaa

Minäkö kuvailen aina kissoja?

Raatihuoneentori jouluaattona

Raatihuoneentorin kuusi - "näkyy varmaan avaruuteen asti" totesi Kaikista Nuorimmainen

Joulu, perhe, rakkaus
Eka lomapäivä ja "äiti mie heräsin seitsemän ja nolla nolla"
Aamu, loma ja rakas murkelo kainalossa, sehän on onnea potenssiin miljoona